Pagini

miercuri, 2 mai 2012

De la cuvant-cheie la start-up !!

Una dintre caile sigure de succes in afaceri este descoperirea unei noi nise inaintea altora. Cum poti face asta? Cautand pe Google, cum altfel?
Ai o problema? O intrebare la care cauti un raspuns? Pun pariu ca in urmatoarele 30 de secunde vei accesa Google sau un alt motor de cautare sa gasesti o solutie sau un raspuns la dilema ta pe Internet.
Fiindca motoarele de cautare au devenit indispensabile in viata de zi cu zi, Google si-a castigat renumele de “baza de date a intentiilor”. Si asta deoarece in campul sau de cautare oameni din intreaga lume introduc in fiecare zi toate intrebarile lor, tot ce ii intereseaza si, mai ales, ce ar vrea sa cumpere. Pentru antreprenori aceasta este o oportunitate fantastica de a afla in cautarea caror produse sau solutii se afla potentialii lor clienti.
Sigur, poti porni in identificarea nisei care te va imbogati si prin metodele clasice: intreband prietenii si cunostintele, cautand oportunitati in piata. Insa in epoca web 2.0, cand toti competitorii tai folosesc Internetul 24 de ore din 24, s-ar putea sa pierzi astfel nu doar startul ci si cursa.
De aceea acum ar fi cazul sa iei in calcul o abordare inversata a start-up-ului. In loc sa iti lansezi afacerea si apoi sa incerci sa razbati prin zgomotul Internetului pentru a te face cunoscut, incepe prin a cauta in domeniul tau nise pe care inca nu au aparut producatori care sa raspunda nevoilor consumatorilor. In calitate de prim furnizor pe respectiva nisa succesul tau este asigurat.
Cuvintele-cheie – esentiale pentru afacerea ta
 SEO, totalitatea tehnicilor prin care un site web este adus la o forma in care este propulsat mai sus in lista de rezultate ale unui motor de căutare pentru anumite cuvinte-cheie, este esential pentru orice afacere care vrea sa fie gasita in mediul online.
Insa de data asta vom porni in sens invers. In loc sa cauti cuvintele-cheie potrivite pentru afacerea ta, cauta afacerea pe care sa o incepi pornind de la acestea. Cu ajutorul tehnicilor de baza ale SEO va trebui sa identifici in domeniul tau de interes cuvintele cheie care genereaza suficient trafic – si deci un numar suficient de mare de potentiali consumatori – si pentru care nu exista un produs sau un serviciu apoi  construieste-ti afacerea in jurul lor.
Cum poti face asta?
1. Incepe prin a cauta un singur termen. Alege unul care denumeste o pasiune sau un interes sau un hobby al tau, astfel incat nisa pe care o descoperi sa fie si una la care te pricepi cat de cat. Sa zicem ca iti doresti sa incepi o afacere in domeniul cartilor. Cauta atunci dupa caz “carte” sau “carti”. Vezi ce rezultate apar in primele pagini la aceasta cautare. Acestea fac parte din piata mare, tu va trebui sa te concentrezi asupra niselor.
2. Ca sa afli ce probleme sau nelamuriri au clientii pietei tale adauga la cautare si cuvantul “cum”, sau alte interogatii care se potrivesc in context. In aceasta etapa de brainstorming vei descoperi ca ai nevoie si de sugestii pentru a merge mai departe. De aceea va trebui sa folosesti un instrument de analiza a cuvintelor cheie (keyword research) precum Google AdWords Keyword Tool. Acesta iti sugereaza si alte cuvinte cheie relationate, pe baza cautarilor reale ale utilizatorilor Google.
3. Noteaza-ti verbele si cuvintele de actiune ce apar din aceste cautari, de exemplu “cum vinzi carti vechi” sau “cum protejezi de praf carti”. Aceste formulari sunt cele ale oamenilor care folosesc Internetul pentru a gasi rezolvari la problemele lor.
Din aceasta lista alege cateva probleme care te intereseaza sau pe care stii cum sa le rezolvi. De exemplu: “cum vinzi carti vechi”. Sa zicem ca, odata identificata aceasta problema a consumatorilor din zona ta, te-ai gandit sa pui bazele unui anticariat online cu ajutorul caruia o parte din clientii sa poata scapa de cartile pe care nu le mai citesc, in timp ce altii sa gaseasca titluri interesante la preturi accesibile fara a scormoni prin anticariate prafuite.
4. Urmatorul pas este sa gasesti cat mai multe modalitati similare de a formula aceste cautari pe Google – sau alte motoare de cautare – astfel incat sa te asiguri ca te poti plasa in topul rezultatelor pentru fiecare cautare. In aceasta etapa cauti sinonime pentru fiecare cuvant – incearca DEXonline.ro- si incerci sa reformulezi in cat mai multe moduri fiecare cautare. Acum poti cere si ajutorul prietenilor pe care ii poti intreba cum ar cauta ei pe Google daca ar vrea sa gaseasca ceea ce vrei tu sa vinzi. Raspunsurile lor ar putea fi complet diferite de ceea ce ai strans tu pana acum.
5. Acum poti apela si la un instrument platit de analiza a cuvintelor-cheie precum Trellian Keyword Discovery Tool sau SEO Book Keyword Suggestion Tool. Introdu aici termenii de cautare pe care i-ai descoperit pana acum si vei gasi o lunga lista de cautari pe care oamenii din zona ta le fac in domeniul pe care te gandesti sa il ataci.  Concentreaza-te pe cei mai cautati termeni si aduna numarul cautarilor in care se regasesc acestia – asa iti poti face o idee referitoare la numarul de potentiali clienti.
Nu de fiecare data vei descoperi o nisa ultra-profitabila folosind acest algoritm. Insa pe masura ce exersezi si te obisnuiesti cu instrumentele de analiza a cautarilor vei descoperi tot mai multe probleme ale oamenilor pe care le poti transforma intr-un business profitabil.
Ce instrumente ai la indemana
In procesul de identificare si alegere a celor mai bune cuvinte-cheie te poti folosi de urmatoarele instrumente SEO.
Google AdWords Keyword Tooleste un instrument care masoara popularitatea cuvintelor-cheie in cautari. Acesta ofera sugestii pornind de la cuvintele-cheie introduse de utilizator sau de la continutul unui site. Cu ajutorul sau poti gasi noi cuvinte-cheie pe care consumatorii le-ar putea folosi pentru a-si defini problema in motorul de cautare. Pe langa sugestii referitoare la cuvintele -cheie cautate de utilizatori arata si cat de mare este competitia pe un anumit cuvant, volumul de cautari local si global, trend-ul pe ultimele 12 luni si cost per click-ul folosirii cuvantului in reclame AdWords. In plus are opţiuni de afişare a numarului de cautari lunare dupa:
  • broad match -  include cautarile unor fraze similare (”sandale din piele”, “pantofi din piele”);
  • phrase match – arata cautarile pentru fraza exacta cautata
  • exact match – arata cautarile lunare exclusiv pentru fraza cautata.
Este instrumentul cel mai folosit pentru combinatii de cuvinte-cheie si stabilirea popularitatii lor in cautarile efectuate, mai ales in Google.
Google Trends arata cat de des este folosit un anumit cuvant-cheie in raport cu numarul total de cautari din diferite parti ale lumii si in diferite limbi.
In graficul rezultat axa orizontala reprezinta timpul (incepand de undeva din anul 2004 ), iar cea verticala arata numarul de cautari ale termenului cheie raportat la numarul global de cautari.
Sub graficul principal este analizata popularitatea termenului in functie de regiune, oras si limba folosita. Poti reface graficul principal in functie de regiune si de perioada de timp pe care o doresti.
Google Trends mai da posibilitatea utilizatorilor sa compare volumul cautarilor dintre doi sau mai multi termeni si chiar sa vada care sunt stirile si evenimentele care sunt influenteaza popularitatea cautarilor pe termenii analizati.
Insights for Search este o extensie a Google Trends si a fost creat pentru a ajuta marketerii in cercetarea de piata. Acest instrument are capacitatea de a organiza si categorisi informatiile primite de la Google cu accent pe zonele geografice din care provin cautarile.
Este un instrument util de comparare a popularitatii cuvintelor-cheie şi mai ales de identificare a celor aflate in crestere ( rising searches) adica potentiale nise viitoare. Ofera si sugestii pentru cuvinte long tail.
SEO Book Keyword Suggestion Tool este un instrument ce arata cautarile zilnice pentru Google, Yahoo, MSN si Overall – toate motoarele de cautare – si ofera sugestii pentru cuvinte-cheie, bazate pe cautarile utilizatorilor.
Trellian Keyword Discovery Tool este un serviciu contra cost, cu versiunea gratuita  Free Trellian Search Term Suggestion Tool ce genereaza cuvinte-cheie folosite in cautari. Trellian intoarce rezultatele cautarilor din ultimele 12 luni ( existand insa si optiunea de extindere a acestei perioade) si arata domeniile ce primesc cel mai mult trafic de pe cuvintele-cheie cautate, instrumentul putand fi folosit la identificarea principalilor competitorii de pe nisa si pe cuvintele-cheie respective. Cautarea are urmatoarele optiuni: phrase match (cautarea frazei exacte), related (acest mod de cautare permite si oferirea unor sugestii), include plurals si inflected form (comaseaza timpurile verbelor).




 
comentarii